Seyahat Acentesi Yöneticisi (Seviye 6) Rev.01 Ulusal Yeterliliği için tıklayınız.
SEYAHAT ACENYASI YÖNETİCİSİ TEORİK SORU VE SENARYOLARIN HAZIRLANDIĞI BG/BY İFADELERİ
Zorunlu Birimler:
• 14UY0196-6/A1- İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma ve Kalite Yönetim Sistemleri (T1)
• 14UY0196-6/A2- İş Organizasyonu ve Mesleki Gelişim Faaliyetleri(T1)
• 14UY0196-6/A3- Satış Öncesi İşlemlerin Yürütülmesi ve Satış İşlemlerinin Denetlenmesi (T1+P1)
• 14UY0196-6/A4- Operasyon İşlemlerinin Değerlendirilmesi (T1+P1)
• 14UY0196-6/A5- Seyahat Acentası Çalışanlarının ve Bütçe İşlemlerinin Yönetilmesi (T1+P1)
T1: Teorik Sınav: Bu sınavda başarılı olmak için adayın 100 tam puan üzerinden en az 80 puan alması gerekmektedir. Soru başına 1,5-2 dakikalık sure uygun görülmektedir.
A1 : Adaylara birimle ilgili en az 19 soru yöneltilir.
A2 : Adaylara birimle ilgili en az 27 soru yöneltilir.
A3 : Adaylara birimle ilgili en az 17 soru yöneltilir.
A4 : Adaylara birimle ilgili en az 10 soru yöneltilir.
A5 : Adaylara birimle ilgili en az 31 soru yöneltilir.
P1: Performans Sınavı: Performans Sınavları A3, A4 ve A5 birimlerinden yapılmaktadır. (Adayın, performans sınavından başarı sağlaması için kritik adımların tamamından başarılı olmak koşuluyla sınavın genelinden asgari %80 başarı göstermesi gerekir.)
Uygulama sınavlarında senaryonun süresi en fazla:
A3 ve A5 biriminde 30 dakikadır.
A4 biriminde 15 dakikadır.
SEYAHAT ACENYASI YÖNETİCİSİ TEORİK SORULARIN HAZIRLANDIĞI BG İFADELERİ
14UY0196-6/A-1 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma ve Kalite Yönetim Sistemleri
NO |
Bilgi İfadesi |
UMS İlgili Bölüm |
Yeterlilik Birimi Başarım Ölçütü |
Değerlendirme Aracı |
BG.1 |
İşyerinde iş sağlığı ve güvenliği açısından bulunması gerekenleri sıralar. |
A.1.1 A.1.2 |
1.1 |
T1 |
BG.2 |
Yapacağı iş ile ilgili oluşabilecek risk faktörlerini azaltma metodlarını sayar. |
A.1.3 |
1.1 |
T1 |
BG.3 |
İşi ile ilgili risk değerlendirme çalışmalarına katkıda bulunur. |
A.1.3 |
1.1 |
T1 |
BG.4 |
İSG koruma ve müdahaleye yönelik araçların kullanıma hazır olması gerektiğini belirtir. |
A.2.1 |
1.2 |
T1 |
BG.5 |
İş sağlığı ve güvenliği mevzuatı gereğince astlarının kullanması gereken kişisel koruyucu donanımları (KKD) belirtir. |
A.2.2 |
1.2 |
T1 |
BG.6 |
Sağlık ve güvenlik işaretlerinin (uyarı ve işaret levhalarının) kullanma yerleri ile amaçlarını açıklar. |
A.2.3 |
1.2 |
T1 |
BG.7 |
İş sağlığı ve güvenliği mevzuatı gereğince tehlikeli durumlarda kimleri bilgilendirmesi gerektiğini belirtir. |
A.2.4 |
1.2 |
T1 |
BG.8 |
Acil durum anında neler yapılacağını sıralar. |
A.2.4 |
1.3 |
T1 |
BG.9 |
İşi ile ilgili çevre koruma metotlarını sayar. |
B.1.1 B.1.2 B.1.3 |
2.1 |
T1 |
BG.10 |
İşyerinde oluşabilecek çevresel risk faktörlerine karşı alınacak önlemleri belirtir. |
B.2.1 |
2.2 |
T1 |
BG.11 |
Doğal kaynakları verimli ve tasarruflu bir şekilde kullanma yöntemlerini sıralar. |
B.2.2 |
2.2 |
T1 |
BG.12 |
Dönüştürülebilen malzemelerin ayrıştırılma yöntemlerini sıralar. |
B.2.3 |
2.2 |
T1 |
BG.13 |
İşletmenin hizmet kalite standartları yönetmeliklerinde bulunması gerekenleri belirtir. |
C.1.1 |
3.1 |
T1 |
BG.14 |
İşine uygun olan kalite yönetimi ve hizmet gerekliliklerini açıklar. |
C.1.2 |
3.1 |
T1 |
BG.15 |
İşletmenin hizmet kalite standartlarını arttırmaya yönelik faaliyetlerini sıralar. |
C.1.3 C.1.4 |
3.1 |
T1 |
BG.16 |
Araç, gereç ve malzemelerin standartlara uygun olması gerektiğini belirtir. |
C.2.1 |
3.2 |
T1 |
BG.17 |
İşyeri politikası ve planlarına gore kalite gerekliliklerinin uygulanması gerektiğini belirtir. |
C.2.2 |
3.2 |
T1 |
BG.18 |
İşlerin kalite standartlarına göre uygulandığına dair kalite raporlarının düzenlenmesi gerektiğini belirtir. |
C.2.3 |
3.2 |
T1 |
BG.19 |
Sorumluluk alanlarında saptanan hataları uygun şekilde çözümleme yöntemlerini belirtir. |
C.2.4 |
3.2 |
T1 |
SEYAHAT ACENYASI YÖNETİCİSİ TEORİK SORULARIN HAZIRLANDIĞI BG İFADELERİ
14UY0196-6/A-2 İş Organizasyonu ve Mesleki Gelişim Faaliyetleri
NO |
Bilgi İfadesi |
UMS İlgili Bölüm |
Yeterlilik Birimi Başarım Ölçütü |
Değerlendirme Aracı |
|
BG.1 |
Acentanın faaliyetlerine uygun olan kılık, kıyafetleri ve hijyen kurallarını tanımlar. |
D.1.1 D.1.2 |
1.1 |
T1 |
|
BG.2 |
Acentanın ürünleri ve satış durumuna göre acentada yapılacak işlerin önceliklerini belirleyeceğini açıklar. |
D.2.1 |
1.2 |
T1 |
|
BG.3 |
Acentanın ürünleri ve satış durumuna göre belirlediği öncelikli işleri çalışanlarına aktaracağını açıklar. |
D.2.1 |
1.2 |
T1 |
|
BG.4 |
Önemli müşterilerin (VIP) istek ve özellikleri ile ilgili astlarına bilgi vermesi gerektiğini açıklar. |
D.2.2 |
1.2 |
T1 |
|
BG.5 |
Acenta ürünleri ve müşterilerilere ilişkin bilgileri değerlendirerek yapılması gerekenleri ilgili astlarına bildireceğini açıklar. |
D.2.3 |
1.2 |
T1 |
|
BG.6 |
Acenta çalışanlarının işyeri kurallarına uygun olarak çalıştıklarını denetleyeceğini belirtir. |
D.3.1 |
1.3 |
T1 |
|
BG.7 |
Çalışanlarının görevlerini doğru ve zamanında yaptıklarını denetleyeceğini belirtir. |
D.3.2 |
1.3 |
T1 |
|
BG.8 |
Acenta faaliyetlerine uygun olarak çalışanlarının performans ve disiplin durumlarını denetleyeceğini açıklar. |
D.3.3 |
1.3 |
T1 |
|
BG.9 |
Acentanın araç, gereç ve donanımının temin edilmesini, bakım ve onarımlarının yapılmasını sağlayacağını belirtir. |
D.4.1 |
1.4 |
T1 |
|
BG.10 |
Araç, gereç ve donanımın doğru şekilde kullanıldığını kontrol etmesi gerektiğini açıklar. |
D.4.2 |
1.4 |
T1 |
|
BG.11 |
Faaliyetin özelliğine göre kullanılacak araç, gereç ve donanım hakkında çalışanlara bilgi vereceğini belirtir. |
D.4.3 |
1.4 |
T1 |
|
BG.12 |
Acentanın uyum programlarının oluşturulmasına katkıda bulunacağını belirtir. |
J.1.1 |
2.1 |
T1 |
|
BG.13 |
İşe yeni başlayanların uyum ve tanıtım programlarına ilişkin eğitim almaları gerektiğini açıklar. |
J.1.2 |
2.1
|
T1 |
|
BG.14 |
Çalışanların hangi konularda eğitim ihtiyacının olduğunu tesbit ederek nasıl giderilmesi gerektiğini belirtir. |
J.1.3 J.1.4 |
2.1 |
T1 |
|
BG.15 |
Acenta çalışanlarının mesleğine ilişkin eğitimlere katılmasını sağlayacağını belirtir. |
J.1.5 |
2.1 |
T1 |
|
BG.16 |
Çalışanlarının katıldıkları eğitimlere ilişkin belge almalarını sağlayacağını belirtir. |
J.1.6 |
2.1 |
T1 |
|
BG.17 |
Çalışanlar tarafından alınan eğitimlerin etkin olup olmadığını değerlendirmesi gerektiğini açıklar. |
J.1.7 |
2.1 |
T1 |
|
BG.18 |
Çalışanlara yapılacak işlere ilişkin bilgileri ve iş talimatlarını vereceğini belirtir. |
J.2.1 |
2.2 |
T1 |
|
BG.19 |
Çalışanları ile yapılacak işe ilişkin uygulamaları, deneyimlerini ve dökümanlarını paylaşacağını belirtir. |
J.2.2 J.2.3 |
2.2 |
T1 |
|
BG.20 |
Çalışanları yaptıkları iş sürecinde gözlemleyerek olumsuzlukların giderilmesini sağlar. |
J.2.4 |
2.2 |
T1 |
|
BG.21 |
Çalışana verilecek hizmet içi eğitimlerin planlamasını yaptıracağını belirtir. |
J.2.5 |
2.2 |
T1 |
|
BG.22 |
Kişisel mesleki gelişimini sağlamak için ihtiyacına uygun eğitimlere katılacağını açıklar. |
J.3.1 J.3.2 |
2.3 |
T1 |
|
BG.23 |
Çalışma alanı ve sektöre ilişkin gelişmeleri, yayınları takip ederek düzenlenen faaliyetlere katılacağını belirtir. |
J.3.3 J.3.4 J.3.5 |
2.3 |
T1 |
|
BG.24 |
Eğitim ve faaliyetlerde edinilen bilgileri, dökümanları çalışanları ile paylaşarak kayıtların güncellenmesini sağlayacağını belirtir. |
J.3.6 J.3.7 |
2.3 |
T1 |
|
BG.25 |
Mevzuatta görevlerine ilişkin yapılan değişiklikler hakkında işyerinde de güncellemelerin yapılması gerektiğini belirtir. |
J.4.1 J.4.2 |
2.4 |
T1 |
|
BG.26 |
Nitelikleri bakımından terfi etmeye uygun çalışanları belirleyeceğini açıklar. |
J.5.1 |
2.5 |
T1 |
|
BG.27 |
Çalışanının mesleki portföyünü oluşturmasına destek olacağını belirtir. |
J.5.2 |
2.5 |
T1 |
|
SEYAHAT ACENYASI YÖNETİCİSİ TEORİK SORULARIN HAZIRLANDIĞI BG İFADELERİ
14UY0196-6/A-3 Satış Öncesi İşlemlerin Yürütülmesi ve Satış İşlemlerinin Denetlenmesi
NO |
Bilgi İfadesi |
UMS İlgili Bölüm |
Yeterlilik Birimi Başarım Ölçütü |
Değerlendirme Aracı |
BG.1 |
Pazar araştırması çalışmalarının acenta faaliyeti ile uyumunu sağlayacağını belirtir. |
E.1.1 |
1.1 |
T1 |
BG.2 |
Destinasyonun belirlenmesinde hedef kitleye uygun olan araştırmanın yapılması gerektiğini belirtir. |
E.1.3 |
1.1 |
T1 |
BG.3 |
Destinasyonlardaki aktiviteler araştırılırken nelere dikkat edilmesi gerektiğini belirtir. |
E.1.4 E.1.5 E.1.6 |
1.1 |
T1 |
BG.4 |
Hedef kitlenin belirlenmesinde hedef pazarın hangi özelliklerinin dikkate alınması gerektiğini belirtir. |
E.2.1 |
1.2 |
T1 |
BG.5 |
Hedef kitleye göre ürünün geliştirildiğini kontrol edeceğini belirtir. |
E.2.2 |
1.2 |
T1 |
BG.6 |
Fiyat araştırmasının verilecek hizmetin çeşidine göre yapılması gerektiğini açıklar. |
E.3.1 |
1.3 |
T1 |
BG.7 |
Satış fiyatını belirlerken göz önünde bulunduracağı koşulları belirtir. |
E.3.4 |
1.3 |
T1 |
BG.8 |
Ürünün tüketicilere hangi yollarla tanıtımının yapıldığını denetleyeceğini belirtir. |
E.4.1 Bilgi ve Beceriler -33- |
1.4 |
T1 |
BG.9 |
Müşteriye tur ve tur sözleşmesi hakkında bilgi verildiğinin kontrolünü yapacağını belirtir. |
F.1.1 F.1.2 |
2.1 |
T1 |
BG.10 |
Tur satış sözleşmesinde yer alan hükümlerin önemini belirtir. |
F.1.2 F.1.3 |
2.1 |
T1 |
BG.11 |
Bilet satışı için müşteriye seyahati ile ilgili bilgi verildiğinin kontrolünü yapacağını belirtir. |
F.2.1 F.2.2 |
2.2 |
T1 |
BG.12 |
Bilet iptal ve satış kurallarının bilet satışı gerçekleşmeden önce müşteriye iletilmesi gerektiğini belirtir. |
F.2.3 |
2.2 |
T1 |
BG.13 |
Bilet satışını gerçekleştiren personelin satışa ilişkin belgeleri ilgili birimlere aktarmasının önemini açıklar. |
F.2.6 |
2.2 |
T1 |
BG.14 |
Müşterilere konaklama hizmeti tanıtımının yapılması gerektiğini açıklar. |
F.3.1 |
2.3 |
T1 |
BG.15 |
Konaklama hizmeti satışlarında rezarvasyon değişikliklerinin müşteriye ve tesise zamanında yapılmasının önemini açıklar. |
F.3.3 |
2.3 |
T1 |
BG.16 |
Transferde kullanılacak araç ve malzemelerin ihtiyaca uygun olması gerektiğini belirtir. |
F.4.1 F.4.2 |
2.4 |
T1 |
BG.17 |
Satış sonrası işlemlerin raporlarını takip edeceğini belirtir. |
F.5.1 F.5.2 F.5.4 |
2.5 |
T1 |
SEYAHAT ACENYASI YÖNETİCİSİ PERFORMANS SENARYOLARININ HAZIRLANDIĞI BY İFADELERİ
14UY0196-6/A-3 Satış Öncesi İşlemlerin Yürütülmesi ve Satış İşlemlerinin Denetlenmesi
NO |
Beceri ve Yetkinlik İfadesi |
UMS İlgili Bölüm |
Yeterlilik Birimi Başarım Ölçütü |
Değerlendirme Aracı |
BY.1 |
Verilen senaryoya gore hedef pazarın belirlenmesi çalışmalarında geçmiş yılların da verilerine bakıldığını kontrol eder. |
E.1.2 |
1.1 |
P1 |
BY.2* |
Ürün kapsamında verilecek hizmetlerin fiyat araştırmasının yapıldığını kontrol eder.* |
E.3.1 |
1.3 |
P1 |
BY.3 |
Elde edilen fiyatları değerlendirerek verilecek hizmetleri belirler. |
E.3.2 |
1.3 |
P1 |
BY.4 |
Ürünün kapsamına göre ön rezarvasyonların yapıldığını kontrol eder. |
E.3.3 |
1.3 |
P1 |
BY.5* |
Uygun satış fiyatının belirlendiğini kontrol eder.* |
E.3.4 |
1.3 |
P1 |
BY.6 |
Ürün kapsamında hizmet alınacak kişilerle gereken sözleşmelerin yapıldığını kontrol eder. |
E.3.5 |
1.3 |
P1 |
BY.7 |
Hizmet alımında gereken nihai sözleşmeleri imzalar. |
E.3.5 |
1.3 |
P1 |
BY.8* |
Görsel-işitsel tanıtım materyallerinin hazırlandığını kontrol eder.* |
E.4.2 |
1.4 |
P1 |
BY.9 |
Ürünün özelliğine göre dönemsel promosyonları belirler. |
E.4.3 |
1.4 |
P1 |
BY.10 |
Ürünün satış görevlilerine devredildiğini kontrol eder. |
E.4.4 |
1.4 |
P1 |
BY.11* |
Tur satış sözleşmesinin müşteri tarafından imzalandığını kontrol eder.* |
F.1.3 |
2.1 |
P1 |
BY.12 |
Gerçekleşen tur satışına ilişkin zorunlu seyahat sigortası poliçelerinin düzenlendiğinin kontrolünü yapar. |
F.1.4 |
2.1 |
P1 |
BY.13 |
Müşterinin kaydının tur kapsamındaki tüm hizmet listelerine yapıldığını denetler. |
F.1.5 |
2.1 |
P1 |
BY.14 |
Müşteriden bilet satış tahsilatının yapıldığını denetler. |
F.2.2 F.2.4 |
2.2 |
P1 |
BY.15 |
Verilen senaryoya göre satışı gerçekleşen biletlerde değişiklik ve iptallerin yapıldığını denetler. |
F.2.5 |
2.2 |
P1 |
BY.16 |
Gerçekleşen bilet satışına ilişkin belgelerin ilgili birimlere iletildiğinin kontrolünü yapar. |
F.2.6 |
2.2 |
P1 |
BY.17 |
Bilet satışına ilişkin raporların doğruluğunu kontrol eder. |
F.2.6 |
2.2 |
P1 |
BY.18 |
Konaklama satışından önce konaklama tesisi ile rezervasyon teyidinin yapıldığını kontrol eder. |
F.3.2 |
2.3 |
P1 |
BY.19 |
Senaryoya uygun olarak rezervasyonda yapılan değişikliğin müşteriye ve konaklama tesisine zamanında bildirildiğini kontrol eder. |
F.3.3 |
2.3 |
P1 |
BY.20* |
Konaklama hizmeti satışının senaryo ile belirlenen fiyatlar üzerinden yapıldığını kontrol eder.* |
F.3.4 |
2.3 |
P1 |
BY.21 |
Konaklama satışı ile ilgili belgelerin müşteriye iletildiğini kontrol eder. |
F.3.5 |
2.3 |
P1 |
BY.22 |
Transferde görev alacak elemanların belirlendiğini kontrol eder. |
F.4.3 |
2.4 |
P1 |
BY.23 |
Verilen senaryoya göre satış raporlarının muhasebeye iletildiğini kontrol eder. |
F.5.1 |
2.5 |
P1 |
BY.24 |
Satışı gerçekleşen ürünlerdeki iptal ve değişikliklerden doğan ücret farklarının yansıtıldığı raporu denetler. |
F.5.2 |
2.5 |
P1 |
BY.25 |
Müşteri bilgilerinin ve memnuniyet formlarının tutulduğunu kontrol eder. |
F.5.3 F.5.4 |
2.5 |
P1 |
(* Kritik Adımlar)
SEYAHAT ACENYASI YÖNETİCİSİ TEORİK SORULARIN HAZIRLANDIĞI BG İFADELERİ
14UY0196-6/A-4 Operasyon İşlemlerinin Değerlendirilmesi
NO |
Bilgi İfadesi |
UMS İlgili Bölüm |
Yeterlilik Birimi Başarım Ölçütü |
Değerlendirme Aracı |
BG.1 |
Operasyona hazırlık işlemlerinde satış verileri doğrultusunda rezervasyon işlemlerinin yürütülmesi gerektiğini belirtir. |
G.1.1 |
1.1 |
T1 |
BG.2 |
Ürünün gerçekleşmesinde ürünün özelliğine göre görev alacak kişilerin niteliklerini sayar. |
G.1.2 |
1.1 |
T1 |
BG.3 |
Operasyona ilişkin hazırlanan anket formundaki değerlendirmeye göre müşteriye geri bildirimde bulunacağını belirtir. |
G.2.1 |
1.2 |
T1 |
BG.4 |
Ürünü ve bileşenlerini oluşturan hizmet kalitesini analiz etme kriterlerini sıralar. |
G.2.2 |
1.2 |
T1 |
BG.5 |
Müşteri memnuniyetini arttırmaya yönelik görüş ve önerileri değerlendirmesi gerektiğini belirtir. |
G.2.3 |
1.2 |
T1 |
BG.6 |
Operasyon analizi yaparken operasyonda tespit edilen olumsuzlukların giderilmesi, olumlu yönlerin ise geliştirilmesi gerektiğini açıklar. |
G.2.4 |
1.2 |
T1 |
BG.7 |
Acenta ürün ve satış politikasını belirlemede kullanılacak kriterleri sıralar. |
G.2.7 |
1.2 |
T1 |
BG.8 |
Gerçekleşen operasyonu değerlendirme kriterlerini sayar. |
G.2.8 |
1.2 |
T1 |
BG.9 |
Müşteri kayıtları ile ilgili arşiv oluşturulması gerektiğini belirtir. |
G.3.1 |
1.3 |
T1 |
BG.10 |
Operasyon sürecinde operasyonu denetlerken nelere dikkat etmesi gerektiğini belirtir. |
G.3.2 G.3.3 G.3.5 |
1.3 |
T1 |
BY.2 |
Acentada hangi ürünün daha fazla talep gördüğünü sayısal verilere bakarak tespit eder. |
G.2.5 |
1.2 |
T1,P1 |
BY.3 |
Acentada hangi ürünün daha fazla gelir getirdiğini tespit eder. |
G.2.6 |
1.2 |
T1,P1 |
SEYAHAT ACENYASI YÖNETİCİSİ PERFORMANS SENARYOLARININ HAZIRLANDIĞI BY İFADELERİ
14UY0196-6/A4 Operasyon İşlemlerinin Değerlendirilmesi
NO |
Beceri ve Yetkinlik İfadesi |
UMS İlgili Bölüm |
Yeterlilik Birimi Başarım Ölçütü |
Değerlendirme Aracı |
BY.1 |
Verilen senaryoya göre satış verileri doğrultusunda rezarvasyon işlemlerinin yürütüldüğünü kontrol eder. |
G.1.1 |
1.1 |
P1 |
BY.2* |
Acentada hangi ürünün daha fazla talep gördüğünü sayısal verilere bakarak tespit eder.* |
G.2.5 |
1.2 |
T1,P1 |
BY.3* |
Acentada hangi ürünün daha fazla gelir getirdiğini tespit eder.* |
G.2.6 |
1.2 |
T1,P1 |
BY.4* |
Acenta ürün ve satış politikalarını talep ve gelir doğrultusunda belirler.* |
G.2.7 |
1.2 |
P1 |
BY.5 |
Verilen senaryoya göre operasyon sürecinde yapılan harcamalara ait belgelerin teslim alındığının kontrolünü yapar. |
G.3.3 |
1.3 |
P1 |
BY.6 |
Tahsilât ve ödemelerin muhasebeye iletildiğini denetler. |
G.3.4 |
1.3 |
P1 |
BY.7 |
Operasyon sürecinde kullanılan formların dosyalandığının kontrolünü yapar. |
G.3.5 |
1.3 |
P1 |
(* Kritik Adımlar)
SEYAHAT ACENYASI YÖNETİCİSİ TEORİK SORULARIN HAZIRLANDIĞI BG İFADELERİ
14UY0196-6/A-5 Seyahat Acentası Çalışanlarının ve Bütçe İşlemlerinin Yönetilmesi
NO |
Bilgi İfadesi |
UMS İlgili Bölüm |
Yeterlilik Birimi Başarım Ölçütü |
Değerlendirme Aracı |
BG.1 |
Seyahat acentasının iş süreçlerine ait organizasyon şemasının nasıl hazırlanması gerektiğini belirtir. |
H.1.1 |
1.1 |
T1 |
BG.2 |
Çalışanların görev tanımları ve performans kriterlerini belirler. |
H.1.2 |
1.1 |
T1 |
BG.3 |
İşyerinin misyonu ve vizyonu ile ilgili politikaların çalışanlara iletildiğinin kontrolünü yapacağını belirtir. |
H.2.1 |
1.2 |
T1 |
BG.4 |
Seyahat acentasının hedefleri, amaçları ve önceliklerinin neler olduğunu çalışanlarına aktaracağını belirtir. |
H.2.2 |
1.2 |
T1 |
BG.5 |
Acenta içerisinde çalışanlar arasında görev dağılımı yaparken görevin gerektirdiği niteliklerin neler olduğunu belirtir. |
H.3.1 |
1.3 |
T1 |
BG.6 |
Çalışanlar arasında iş ve görev dağılımını yaparken iş planlamalarına uygun davranması gerektiğini belirtir. |
H.3.2 |
1.3 |
T1 |
BG.7 |
Planlamaya uygun olmayan, verim alınamayan iş ve görev dağılımını uygun şekilde yeniden yapılandırması gerektiğini belirtir. |
H.3.3 |
1.3 |
T1 |
BG.8 |
Fazla mesai yapılması gereken durumları anlatır. |
H.4.1 H.4.2 |
1.4 |
T1 |
BG.9 |
Çalışanları gösterdikleri performansa göre ödüllendireceğini belirtir. |
H.5.1 |
1.5 |
T1 |
BG.10 |
Çalışanlarından gelen iş süreçlerine ilişkin görüş ve önerileri değerlendireceğini belirtir. |
H.5.2 |
1.5 |
T1 |
BG.11 |
Çalışanlarından gelen öneriler doğrultusunda uygulamaya geçen başarılı örnekleri duyuracağını açıklar. |
H.5.3 |
1.5 |
T1 |
BG.12 |
Tüm departmanlar arasında koordinasyon ve iletişimi sağlayacağını belirtir. |
Bilgi ve Beceriler -20- |
1.5 |
T1 |
BG.14 |
Çalışanların performansını artırıcı sosyal etkinlikleri belirtir. |
H.5.4 |
1.5 |
T1 |
BG.14 |
Çalışanlarının mesleki yeterliliklerini ve performanslarını değerlendirme kriterlerini belirtir.
|
H.6.1 H.6.2 H.6.3 |
1.6 |
T1 |
BG.15 |
Performans değerlendirmesi sonucunda çalışanlara uygulanması gereken destek veya tedbirlerin neler olduğunu sıralar. |
H.6.4 |
1.6 |
T1 |
BG.16 |
İşe alım sürecinde çalışanda aranılan nitelikleri sıralar. |
H.7.2 H.7.3 |
1.7 |
T1 |
BG.17 |
İşten çıkarma nedenlerinin neler olabileceğini sayar. |
H.7.5 |
1.7 |
T1 |
BG.18 |
İşten çıkarılan, ayrılan çalışanın işlemlerinin yasal prosedüre (İş Kanunu’na) uygun olarak yapıldığını kontrol edeceğini belirtir. |
H.7.6 H.8.6 |
1.7 |
T1 |
BG.19 |
Çalışanların davranışlarının iş disiplinine uygun olması gerektiğini belirtir. |
H.8.1 |
1.8 |
T1 |
BG.20 |
Çalışanların görevlerini belirlenmiş kriterlere uygun şekilde yerine getirdiğini kontrol edeceğini belirtir. |
H.8.2 |
1.8 |
T1 |
BG.21 |
Disiplin sorununa ilişkin çalışana, önce açıklama sonrasında da ikaz da bulunacağını belirtir. |
H.8.3 H.8.4 |
1.8 |
T1 |
BG.22 |
Disiplinsiz olan çalışandan yazılı savunma talep edilmesi gerektiğini açıklar. |
H.8.5 |
1.8 |
T1 |
BG.23 |
Çalışanlarından çalışma süreçlerine ilişkin gelen görüş ve önerileri değerlendireceğini belirtir.
|
H.9.1 H.9.2 |
1.9 |
T1 |
BG.24 |
Uygulanan ve başarılı olan öneri sahiplerini ödüllendireceğini açıklar. |
H.9.3 |
1.9 |
T1 |
BG.25 |
Yıllık izin çizelgeleri hazırlanırken uyulması gereken prosedürleri belirtir. |
H.10.1 H.10.2 |
1.10 |
T1 |
BG.26 |
Personelin yıllık izinlerinin izin çizelgesine uygunluğunu kontrol edeceğini belirtir.
|
H.10.4 |
1.10 |
T1 |
BG.27 |
Çalışanların izin formlarının doldurularak arşivlenmesini sağlayacağını belirtir. |
H.10.5 H.10.6 |
1.10 |
T1 |
BG.28 |
Terfi eden çalışanın, ilgili birimle uyumunun sağlandığını kontrol edeceğini belirtir. |
H.11.2 H.11.3 |
1.11 |
T1 |
BG.29 |
Bütçe çalışmaları içerisinde gider verilerini değerlendirme yöntemlerini sıralar. |
I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.4 |
2.1 |
T1 |
BG.30 |
Bütçe çalışmaları içerisinde gelir verilerini değerlendirme yöntemlerini sıralar. |
I.2.1 I.2.2 |
2.2 |
T1 |
BG.31 |
Bütçe taslağı oluşturmak için belirlenmesi gereken verileri sıralar. |
I.3.1 I.3.2 I.3.3 I.3.4 I.3.5 Bilgi ve Beceriler -8- |
2.3 |
T1 |
SEYAHAT ACENYASI YÖNETİCİSİ PERFORMANS SENARYOLARININ HAZIRLANDIĞI BY İFADELERİ
14UY0196-6/A-5 Seyahat Acentası Çalışanlarının ve Bütçe İşlemlerinin Yönetilmesi
NO |
Beceri ve Yetkinlik İfadesi |
UMS İlgili Bölüm |
Yeterlilik Birimi Başarım Ölçütü |
Değerlendirme Aracı |
BY.1 |
Verilen senaryoya uygun hazırlanan iş süreçlerine ait organizasyon şemasını kontrol eder. |
H.1.1 |
1.1 |
P1 |
BY.2 |
Görevin gerektirdiği niteliklere uygun olarak çalışanlar arasında görev dağılımını yapar. |
H.3.1 |
1.3 |
P1 |
BY.3 |
Senaryoda belirtilen iş programına göre fazla mesai ihtiyacını belirler. |
H.4.1 |
1.4 |
P1 |
BY.4* |
İşin niteliğine göre mesaiye kalacak çalışanları belirler.* |
H.4.2 |
1.4 |
P1 |
BY.5 |
İşin özelliğine göre mesaide yapılan çalışmaları denetler.
|
H.4.3 |
1.4 |
P1 |
BY.6 |
Yapılan fazla mesaileri ücretlendirmek üzere muhasebeye iletir. |
H.4.4 |
1.4 |
P1 |
BY.7 |
Verilen senaryoda belirtilen iş hacmi ve hedeflerine göre optimum çalışan ihtiyacını belirler. |
H.7.1 |
1.7 |
P1 |
BY.8* |
İşe alım için belirlediği adayları ilgili birime iletir.* |
H.7.4 |
1.7 |
P1 |
BY.9 |
Verilen senaryo ile çalışanların yıllık izin çizelgelerinin hazırlandığını kontrol eder. |
H.10.1 |
1.10 |
P1 |
BY.10 |
Yıllık izin çizelgelerini onaylar. |
H.10.3 |
1.10 |
P1 |
BY.11 |
Performans değerlendirmelerine göre terfi edecek çalışanı belirler. |
H.11.1 |
1.11 |
P1 |
BY.12 |
Verilen senaryoya uygun olarak acentanın sabit ve değişken maliyetlerini inceler. |
I.1.1 |
2.1 |
P1 |
BY.13 |
Senaryoda belirtilen acenta ürününün özelliğine göre giderlerini belirler. |
I.1.2 |
2.1 |
P1 |
BY.14 |
Ürüne ilişkin yasal giderleri tespit eder. |
I.1.3 |
2.1 |
P1 |
BY.15 |
Beklenmeyen giderleri değerlendirir. |
I.1.4 |
2.1 |
P1 |
BY.16 |
Önceki yılların ürün ve hizmet satışlarının gelirlerine bakarak elde edilecek gelirleri değerlendirir. |
I.2.1 I.2.2 |
2.2 |
P1 |
BY.17 |
Verilen senaryoya göre bütçe taslağı oluşturmak için tahmini sabit ve değişken işletme giderlerini belirler. |
I.3.1 |
2.3 |
P1 |
BY.18 |
Tahmini faaliyet giderlerini belirler. |
I.3.2 |
2.3 |
P1 |
BY.19* |
Operasyon maliyet giderlerini belirler.* |
I.3.3 |
2.3 |
P1 |
BY.20* |
Oluşturulması planlanan ürüne göre yapılan diğer ürün satışlarından elde edilecek gelirleri belirler.* |
I.3.4 |
2.3 |
P1 |
BY.21 |
Belirlenen verilere göre bütçe taslağının oluşturulduğunu kontrol eder. |
I.3.5 |
2.3 |
P1 |
BY.22 |
Acenta harcamalarının planlanan bütçede belirlenen giderlere uygunluğunu kontrol eder. |
I.4.1 |
2.4 |
P1 |
BY.23 |
Birimlerden gelen talepler içerisinde bütçeye uygun olanları karşılar, uygun olmayanları ilgili birime bildirir. |
I.4.2 I.4.3 |
2.4 |
P1 |
|
|
|
|
|
(* Kritik Adımlar)